למה חשוב להרגיל את הילדים לספורט מגיל קטן?

פעילות גופנית בתדירות נכונה היא מפתח לחיים בריאים ומהנים בכל גיל. בפרט תורם הספורט להתפתחות מיטבית של פעוטות, ילדים ובני נוער, ובנוסף כשמתרגלים כבר מגיל צעיר לכלול פעילות גופנית בשגרת החיים יש סיכוי גבוה יותר להמשיך ולהתמיד בכך לאורך כל מסלול החיים.

התועלות השונות של פעילות גופנית בגיל צעיר

לפעילות גופנית במהלך הילדות, המוקדמת או המאוחרת, ישנם שלל יתרונות:

תחושת אושר חזקה

מחקר שנערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית בקרב ילדים בגילאי 5-13 בחן את ההבדלים בין ילדים שהצטרפו לפרויקט שכלל שעת פעילות גופנית לפני התחלת הלימודים – בתדירות של פעמיים או שלוש בשבוע – לבין ילדים שלא הצטרפו לפרויקט. התוצאה: לאחר 12 שבועות, הילדים שלקחו חלק בפרויקט דיווחו על תחושה משמעותית של אושר ושל הנאה מהחיים, בעוד אצל הילדים שלא ביצעו את הפעילות הגופנית לפני תחילת יום הלימודים לא נרשם שום שינוי ביחס לשגרה הרגילה.

משקל גוף תקין

תרומה חשובה נוספת של פעילות גופנית – בתדירות נאותה של לפחות שלוש או ארבע פעמים בשבוע ובאינטנסיביות הנכונה – היא בסיוע לשמור על משקל גוף תקין. כולנו כבר יודעים שהשמנה הוגדרה על-ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה, וכי מספרם של הילדים שסובלים מעודף משקל, כולל משקל עודף משמעותי, נמצא במגמת עלייה מובהקת. פעילות גופנית מסייעת להשיל קילוגרמים מיותרים ולשמור על מסת גוף (BMI) בטווח הנורמה – ובכך מונעת קשיים מסוגים שונים.

הפחתת הסיכון ללקות במחלות

שילוב ספורט בשגרת החיים כבר מגיל צעיר מפחיתה את הסיכון ללקות בעתיד במחלות כמו סוכרת, סוגים שונים של סרטן, מחלות לב וכלי דם ועוד. בנוסף הילדים זוכים להרגל בריא מאוד והסיכוי שיבצעו פעילות גופנית גם בעתיד גבוה יותר, כך שהסיכון ללקות באותן מחלות קשות פוחת דרמטית.

התפתחות פיזית מיטבית

בגיל ההתבגרות, וגם בשלבים מוקדמים יותר של הגדילה, הגוף מתפתח: השרירים מתארכים, העצמות מתחזקות, הקואורדינציה משתכללת וישנם עוד שינויים שאמנם אינם נראים לעין אבל חשיבותם רבה כמו זרימת דם טובה יותר, התחזקותה של מערכת כושר לילדיםהלב-ריאות, התעצמות המערכת החיסונית ועוד. כל אלה נשענים במידה בלתי מבוטלת על פעילות גופנית – עוד סיבה טובה מאוד להקפיד לשלב בכל יום פעילות שכזו.

מהי הדרך הטובה ביותר להבטיח פעילות גופנית אצל ילדים?

הדרך הטובה ביותר ליהנות מכל היתרונות המשמעותיים הנ"ל של פעילות גופנית כבר בגיל צעיר היא להקפיד לשלב אותה בשגרת היום. חוג ספורט הוא גם כן דרך מצוינת לחזק את הגוף ולהעצים את הנפש (וגם הזדמנות טובה ליצירת אינטראקציות חברתיות), ועל כן הוא מומלץ בחום, אבל מן הסתם מרבית הילדים לא מבלים בחוגי ספורט מדי יום – ולכן כדאי לעודד אותם לבצע פעילות גופנית גם כחלק מהחיים "הרגילים".

לדוגמה אישית של ההורים חלק חשוב בכך – הליכה משותפת בפארק של כל המשפחה או של אחד ההורים עם חלק מהילדים היא פעילות גופנית מוצלחת שבנוסף תורמת גם לחיזוק הקשרים במשפחה. רכיבה על אופניים היא עוד דוגמה לפעילות גופנית משובחת שאפשר לבצע ביחד, ואם הלכתם לגינה שליד הבית ובמקום לשחק בסמארטפון שיחקתם עם הילדים בכדור במשך שעה – כולכם הרווחתם בגדול.

בנוסף כדאי בחלק מהימים לבצע פעילות גופנית ספציפית בהתאם לגיל הילדים: כך למשל אצל בני ובנות ה-5-8 כדאי לפתח מיומנויות כמו קפיצה, בעיטה, תפיסה וזריקה באמצעות משחקים מתאימים, ובגילאי 9-12 אפשר להכיר לילדים מיומנויות מורכבות יותר כמו גלגיליות, טניס, אמנויות לחימה ועוד.

המאמר באדיבות ערן פולק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Skip to content